tak lekang dek panas tak lapuk dek hujan

My photo
Shah Alam, Selangor, Malaysia
SILA HANTARKAN KARYA ANDA BERSERTA GAMBAR KEPADA KAMI DI ALAMAT karseza09@yahoo.com

Monday, February 16, 2009

BIMBINGAN SEERAH SIRI 01


Berbicara tentang bangsa Yahudi
Susunan: Khairia Ismail

Sehingga hari ini, ramai di antara kita yang masih tertanya-tanya kenapa Zionis Israel menjadi penyebab utama kepada berbagai mala petaka yang menimpa umat manusia dari semasa ke semasa. Mereka ibarat kanser ganas yang mesti dibongkar hingga ke akar umbi.

Dengan ruangan baru Bimbingan Seerah bermula minggu ini, saya sedaya upaya untuk berkongsi ilmu dengan pembaca sekalian mendalami perlakuan bangsa Yahudi di pentas kehidupan dan ancaman mereka terhadap kaum muslimin dan umat manusia umumnya. Sebahagian besar rujukan adalah diambil dari buku tesis saya sendiri semasa menyempurnakan degree di UKM bertajuk “Persoalan Gerakan Yahudi: Punca dan Penyelesaian.”

Masalah utama umat Islam masa kini ialah kecetekan dan ketandusan ilmu. Kita kurang membaca dan memahami ilmu dengan baik. Kita tidak akan memahami Islam, jika kita tidak memahami tentang jahiliah. Jahiliah ada dua jenis, jahiliah kuno dan jahiliah moden. Kita tidak akan faham tentang al-Haq (kebenaran) kalau kita tidak memahami al-Batil (kebatilan). Seseorang tidak akan tampil menjadi seorang pembela Islam selagi ia tidak mengenali musuh-musuhnya serta mempelajari perancangan dan cara-cara kejahatan mereka. Sebagai yang dikatakan oleh Umar bin al-Khattab: “Sesungguhnya di antara yang menjadi sebab terlerainya simpulan-simpulan Islam satu demi satu adalah apabila tumbuh dalam Islam orang-orang yang tidak mengenal jahiliah.”

Begitu juga kita umat Islam tidak akan mendapat kemenangan selagi kita tidak mengetahui bagaimana musuh-musuh berfikir, apa yang menjadi sumber nilai dan landasan ideologi mereka, bagaimana mereka menjerut benang-benag penjerat leher lawan-lawannya, serta apa yang menjadi asas mereka sehingga mereka kelihatan begitu kuat dan kukuh berdiri di atasnya.

Justeru untuk mengetahui latarbelakang Yahudi, kita mesti mengetahui landasan ideologi, politik dan sosial mereka sehingga jelas terang pada kita terhadap apa yang dirancangkan oleh musuh terhadap diri dan umat Islam yang sedang merana di seluruh dunia.

Sekarang kita sedang menyaksikan bagaimana Masjidil Aqsa, tempat isra’ dan mi’rajnya Nabi Muhammad SAW merintih di bawah cengkaman Yahudi. Sekiranya kita tidak memahami masalah ini segera dan tidak menyusun perancangan yang realistik untuk membebaskan bumi yang penuh berkat ini dari tangan-tangan Yahudi laknatullah, maka kita akan semakin kehilangan peluang. Pada akhirnya kita hanya dapat menangis dan menyesali diri di waktu kita telah dipijak-pijak oleh kekejaman orang-orang yang mengaku sebagai keturunan para nabi terdahulu.

Sudah sampai masanya kita bangkit dari lena yang panjang, berbuat sesuatu dengan daya dan kuasa yang kita miliki, menghalang mimpi besar mereka untuk mewujudkan sebuah negara Israel Raya yang berpusat di Palestin menjadi kenyataan.

Kepada Allah kita memohon inayah dan pertolongan.

No comments:

Post a Comment