tak lekang dek panas tak lapuk dek hujan

My photo
Shah Alam, Selangor, Malaysia
SILA HANTARKAN KARYA ANDA BERSERTA GAMBAR KEPADA KAMI DI ALAMAT karseza09@yahoo.com

Wednesday, February 25, 2009

BIMBINGAN SEERAH SIRI 04


Di dalam kisah nabi Luth terdapat penghinaan terhadap perbuatan dosa homoseks dan ancaman dari Allah dengan azab yang pedih bagi pelakunya di dunia dan akhirat.

Homoseks (liwat) adalah seburuk-buruk perbuatan keji. Kerana ia menunjukkan atas adanya kerosakan dan penyakit di dalam tabiat kemanusiaan dan bahayanya sangat besar bagi masyarakat, malah telah menurnkan darjat manusia menjadi lebih rendah daripada binatang.

Al-Quran telah mendedahkan perbuatan keji ini dan Allah telah mencelanya di dalam banyak ayat-ayatNya. Kaum Luth yang telah dijangkiti oleh penyakit homoseksual (liwat) itu telah digambarkan oleh al-Quran dengan sifat-sifat yang tercela. Firman Allah SWT bermaksud: “Mengapa kamu mendatangi jenis lelaki di antara manusia dan kamu tinggalkan isteri-isteri yang telah dijadikan Tuhanmu untukmu, bahkan kamu adalah orang-orang yang melampaui batas.” (asy-Syu’ara:165-166)

Mereka telah melampaui batas-batas syariat Allah, serta nilai-nilai kebenaran dan kebaikan, sehingga mereka termasuk orang-orang derhaka yang kederhakaannya harus dibalas dengan seksaan. Allah menggambarkan mereka dengan kebodohan sebagaimana firmanNya bermaksud: “Mengapa kamu mendatangi lelaki (memenuhi) nafsu (mu), bukan (mendatangi) wanita? Sebenarnya kamu adalah kaum yang tidak mengetahui (akibat perbuatanmu).” (an-Naml:55)

Allah SWT juga menggambarkan mereka ini dengan sifat berlebih-lebihan, firmanNya bermaksud: “Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk melepaskan nafsunya (kepada mereka), bukan kepada wanita, malah kamu ini adalah kaum yang berlebih-lebihan.” (Al-A’raf:81)

Mereka ini berlebih-lebihan dalam nafsu dan dalam melanggar batas yang telah digariskan oleh Allah kepada hambaNya. Orang yang suka berlebih-lebihan adalah teman-teman syaitan yang merosakkan masyarakat.

Kota Sodom yang terletak di daerah Jordan yang bersempadan dengan Palestin adalah negeri pertama yang telah tersebar perbuatan keji ini. Allah SWT telah menerangkan azab yang telah menimpa negeri tersebut: “maka Kami jadikan bahagian atas kota itu terbalik ke bawah dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang keras.”

Allah SWT juga memperingatkan kepada seluruh manusia di muka bumi ini agar menjauhi perbuatan ini, jika tidak, mereka juga akan ditimpa bencana. Ketika al-Quran menceritakan tentang kaum Luth dan azab yang telah menimpa mereka, Allah pun menambahkan dengan firmanNya: “Dan seksaan itu tiadalah jauh dari orang-orang yang zalim.” Maksudnya adalah bahawa seksaan itu juga akan menimpa orang-orang yang melakukan perbuatan kaum Luth. Amaran Allah ini terus berkumandang di setiap masa untuk memperingatkan umat-umat seterusnya akan akibat perbuatan tersebut.

No comments:

Post a Comment