tak lekang dek panas tak lapuk dek hujan

My photo
Shah Alam, Selangor, Malaysia
SILA HANTARKAN KARYA ANDA BERSERTA GAMBAR KEPADA KAMI DI ALAMAT karseza09@yahoo.com

Wednesday, February 25, 2009

Sedutan Khutbah Jumaat

”KEHIDUPAN DUNIA PENENTU KEBAHAGIAAN DI AKHIRAT”

Sebagai bukti keadilan Allah SWT. Ganjaran dan balasan di akhirat sangat setimpal dengan amalan setiap makhluknya. Sesungguhnya kehidupan akhirat itu berkait rapat dengan kehidupan kita semasa di dunia ini. Jika amalan kita soleh, maka sejahtera dan berbahagialah kita di akhirat kelak. Tetapi sekiranya amalan kita buruk, maka derita dan sengsaralah kita. Ibadah harian kita seperti solat, puasa, berzakat dan mengerjakan haji hanya sebahagian kecil daripada masa hidup kita sebaliknya kita banyak mempergunakannya untuk mengejar kebahagiaan hidup di dunia. Persoalan penting di sini adakah itu tergolong dalam amalan soleh. Adakah cara kita mendapatkan keperluan makanan, pakaian, rumah, kenderaan, pangkat itu betul. Islam menuntut supaya sentiasa memperhati dan mengawasi setiap amal yang dikerjakan. Ini kerana di akhirat nanti Allah SWT akan bertanya kepada umat manusia tentang segala nikmat yang mereka perolehi semasa di dunia dahulu. Manusia ditugaskan untuk memikul amanah besar dalam kehidupan bukan sekadar berseronok-seronok. Bahkan manusia tidak dijadikan hanya untuk hidup di dunia yang kecil dan binasa ini sahaja, tetapi mereka dijadikan pula untuk kehidupan yang kekal abadi. Kita perlu memperhambakan diri kepada Allah SWT dalam sesuatu pekerjaan duniawi mestilah antara lain mematuhi perkara-perkara berikut:
Pertama :Pelaksanaan sesuatu pekerjaan hendaklah diniatkan kerana mencari keredhaan Allah.
Kedua : Hendaklah sesuatu pekerjaan adalah perkara yang diharuskan oleh syarak. Adalah berdosa menjalankan kegiatan yang diharamkan oleh syarak.
Ketiga : Hendaklah sesuatu pekerjaan itu dilaksanakan dengan cara-cara yang di haruskan oleh syarak, yang berprinsipkan ta’abudd dan mementingkan kemaslahatan ummah. Haram samasekali kegiatan yang dilaksanakan dengan kaedah yang di pengaruhi oleh runtunan hawa nafsu dan tipu daya syaitan.

Kesimpulannya dalam mencapai apa juga tujuan dan matalamat dalam kehidupan, Islam telah menetapkan panduannya iaitu bercirikan ta’abuddiyyah dan ihsan

SUMBER TEKS : IHSAN JAKIM : 22 August 2008 DIBACA OLEH KHATIB PADA : 20 FEB 2009

No comments:

Post a Comment