tak lekang dek panas tak lapuk dek hujan

My photo
Shah Alam, Selangor, Malaysia
SILA HANTARKAN KARYA ANDA BERSERTA GAMBAR KEPADA KAMI DI ALAMAT karseza09@yahoo.com

Monday, February 16, 2009

Sedutan Khutbah Jumaat

“MANTAP IMAN UMMAH CEMERLANG”

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
(06 Februari 2009 / 10 Safar 1430H)

Iman adalah nikmat yang, menjadi penentu kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Tanpa iman segala amalan menjadi sia-sia. Allah SWT menurunkan wahyu kepada Nabi SAW di Mekah selama 13 tahun yang menyentuh persoalan iman. Laporan media massa mengenai remaja Islam terlibat dengan seks bebas dan menjadi ahli kumpulan nyanyian di rumah ibadat bukan Islam memperlihatkan akidah semakin rosak dan rapuhnya benteng iman Perlakuan menyambut sambutan sempena Hari Kekasih atau Valentine's Day yang berlaku sejak sekian lama. semua itu menyimpang dari ajaran Islam dan penyebab kepada gejala sosial seperti perzinaan, rogol dan sebagainya. sambutan Hari Kekasih bagi orang Islam adalah bertentangan dan telah difatwakan haram oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kali ke-71 yang diadakan pada 22-24 November 2005.
Sebagai mukmin, kita bertanggungjawab memelihara, mempromosi dan mempertahankan setiap inci ajaran agama suci ini. sikap tidak peduli umat Islam bukan sahaja akan merosakkan diri sendiri, malah dari segi dakwah amat merugikan Islam.
Kualiti iman boleh diukur dan dinilai melalui amalan seharian. Banyak dan berkualiti nya amal soleh seseorang itu, maka tinggilah kualiti iman yang dimiliki dan begitulah sebaliknya. Marilah kita memperkasakan akidah kita, keluarga dan masyarakat dengan cara: memastikan anak-anak dididik dengan akidah yang benar dan dihayati, melarang remaja meniru amalan atau budaya kaum musyrik, Cinta dan kasih sayang kepada Allah SWT dan rasul-Nya, jauhi aktiviti yang sifatnya bergaul bebas meninggalkan sambutan atau perayaan yang tiada dalam syariat Islam

SUMBER TEKS: IHSAN JAKIM

No comments:

Post a Comment