tak lekang dek panas tak lapuk dek hujan

My photo
Shah Alam, Selangor, Malaysia
SILA HANTARKAN KARYA ANDA BERSERTA GAMBAR KEPADA KAMI DI ALAMAT karseza09@yahoo.com

Monday, February 16, 2009

Soal Jawab Agama 2

SOALAN :
Saya selalu diminta menjadi Imam di Surau Kolej / asrama. Pun begitu Saya amat runsing adakah saya benar-benar layak untuk menjadi Imam sebagaimana harapan makmum, kerana saya takut saya ditimpa dosa jika saya bersalah.

JAWABAN:
Terima Kasih di atas soalan itu, Syabas dan tahniah kerana makmum amat berharap kepada anda mengimami solat Jemaah mereka, ini bermakna sebahagian syarat Imam itu telah anda milikki . Adapun antara syarat lain untuk menjadi Imam itu ialah bacaannya yang baik khususnya Fatihah (makhraj dan tajwidnya) disamping suka mengamalkan sifat-sifat yang terpuji dan mejauhkan sifat-sifat yang keji.

SUMBER : KOLEKSI SOAL JAWAB MAHSISWA

No comments:

Post a Comment